Kekecohan Breastfeeding

Assalamualaikum..

Hai uolss..

Tiap kali buka facebook.. ada je orang dok share pasai breastfeeding ni.. Ni sejak kes mommy yang dok upload gambar bf ke facebook kan.. Alahaii , bf memang lah tak salah , yang salah nya bila kau over excited , siap selfie and upload bagai. Aku pun excited jugak bf kan anak aku.. tapi tak adalah sampai nak selfie upload ke facebook! Cukup lah kau selfie pas tu whatsapp laki kau.. kongsi kat dia betapa gembiranya kau di kurnia kan susu yang banyak.. Hipsterrr sangat ke selfie macam tu????? Majoriti bagi komen macam ni lah kan kat facebook.. hihi , dah dah lah tu , dia dah mohon maaf kan.. kita pon bukan nya sempurna sangat.

Seriusss.. aku memang happy dapat bf kan anak aku tiap hari.. kadang2 kalau keluar rumah, benda pertama yang aku fikir kan , macam mana nak bf kan anak kat luar???Sebab before baby lahir lagi , aku dah set mind aku nak breastfeed kan anak.. Alhamdulillah , Tuhan makbul kan doa aku.. Dan sejak dari itu , aku usaha cari pelbagai cara macam mana nak breastfeed kan anak di luar... Giler doh , kalau main buka je tempat awam.. Sebab mesti ada aje orang akan pandang serong pada kita.. Yelah , mulut orang , macam mana nak tutup...

So , sebagai ibu yang bf kan anak jugak.. aku nak share cara paling mudah macam mana nak bf kan anak kat luar.. tak kisah lah dekat mall ke , time makan ke.. apa ke... janji dapat memudahkan ibu2 di luar sana...

Ok , kalau mommies yang memang full bf kan anak... senang je , kalau keluar... sila lah guna baju yang nursing friendly , nursing friendly tu macam mana jenis..? ni haa

Kekecohan Breastfeeding

Selalunya baju nursing firendly ni , dia ada zip bahagian tempat nak menyusu...Nampak tak??? Baju nursing friendly sangat2 memudahkan mommies yang memang bf kan anak kat luar.. sebab nye , kita tak perlu selak baju dari bawah.. so, bahagian perut pun takde lah terdedah kan.. kang nanti ada pulak orang dok jeling2... hmmm...
Dah ada baju nursing friendly??? Ok... cantik... korang guna pulak nursing cover..tak tau ghupe nursing cover macam mana??? tengok ni...

Kekecohan Breastfeeding

aku kalau ke mana2.. memang akan bawa nursing cover ni.. sebab baby ni bukan reti pilih tempat mana nak menyusu.. tak kira lah kau tengah berak ke , tengah makan ke... tengah shopping ke , kalau die dah nangis.. memang kau kena bagi jugak lah. So mommies , kadang2 hati tak kental sangat dengar tangisan baby.. so , terpaksa bf kan anak tak kira tempat.. sebab tu lah penting nya benda2 macam ni.. Nursing cover ni senang je jahit actually , kalau kau reti... jahit je lah , tak yah buang duit nak beli... kalau malas nak jahit , rasa nursing cover ni mahal.. Kau gune je lah apron kat dapur tu..toksah banyak songeh! Haha

Bilik Penyusuan?? Ok yang ni tak semua mall ada ye... selalunya , kalau mall tu tak ada ruang nak menyusukan anak.. aku dan husband singgah mana2 restoran yang aman damai sikit.. means, tak ramai pengunjung... dan aku akan pilih tempat duduk yang membelakang daripada pelanggan lain.. so bila aku nak bf kan anak..takde lah yang perasan... haa gtuu! Senang kot...

Bagi aku , selagi kita boleh cover... cover lah sebaik mungkin.. Tak yah upload bagai.. tapi dia dah minta maafkan.. Anggaplah semua tu pengajaran bagi kita semua supaya lebih berhati2... sekarang ni zaman "viral" kita sentiasa di perhatikan... boleh kata semua benda kecil akan jadi besar bagi orang lain.. ada je benda yang akan orang persoalkan.. walhal kita jugak makhluk Allah yang tak lepas dari melakukan kesilapan.. So berhati2.. Kalau kat luar ni , kadang2 cara nak dukung anak pun orang boleh ambik gambar kita kata salah..lepas tu ramai lah orang dok share jugak... walhal , ibu bapa tau je pon jaga anak macam manaa.... Apa yang penting , jaga aib masing2...sekali kau buka aib orang , berkali2 orang buka aib kau pulak.. Haa ingat tu!










3 comments:

  1. tu lah.. tak kondem orang NIP ni.. yang org marahkan tu dia pergi upload gambar selfie macam tu.. dan saya tak nafikan manusia ni ada bermacam-macam beribu ribu imaginasi kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...sebut je bf kan baby , mcm2 persepsi orang kan..

      Delete
  2. lain org lain pandangan. nak komen lebih2 xleh huhu

    ReplyDelete

Ehhh dah komen belum?? Kalau belum , komen lah dulu.. nanti i bagi reward okehs!

~.~

© 2013 BYSHAH ALL RIGHTS RESERVED